Найчастіші випадки корупції в медзакладах: як не дати себе ошукати
Майже кожен п’ятий українець стикається з корупцією у медзакладах. Для багатьох це означає тільки “хабарі”, “подарунки”, “подяки” — коли пацієнт безпосередньо взаємодіє з лікарями та персоналом.
Насправді ж існує безліч схем корупції, де пацієнти несвідомо стають учасниками схем або ж дозволяють себе ошукати. Як цьому запобігти?
Згідно з результатами опитування Міжнародного республіканського інституту (IRI), 19% українців вважають медичну сферу найбільш корумпованою в країні. Вони визнали, що добровільно чи під примусом давали “хабарі” медикам.
Водночас корупція в медицині не завжди є очевидною для пацієнтів. Вона може проявлятися у вигляді “відкатів” лікарям від лабораторій, призначенням зайвих послуг чи нав’язуванні конкретних ліків, “аналогів яким не існує”.
Кожному з таких проявів можна і треба протидіяти. Розбираємо основні корупційні схеми та наводимо конкретні поради, як діяти:
1. “Відкати “ від клінік та діагностичних центрів
Деякі лікарі свідомо направляють пацієнтів до конкретних медичних закладів, від яких отримують відсоток за кожного клієнта. У результаті пацієнти сплачують більше за послуги, які могли б отримати дешевше або навіть безкоштовно в іншому місці.
Що робити? Слід уточнювати, чи існують альтернативні заклади для лікування/діагностики, у чому різниця і які конкретні переваги має рекомендований лікарем центр. Важливо: незалежно від порад медиків, громадяни мають право звертатися по допомогу до будь-якого медзакладу.
2. “Відкати” від лабораторій
Існують випадки, коли лікарі у направленні на аналізи до конкретної лабораторії зазначають своє прізвище або код, аби ця лабораторія могла “віддячити” за приведеного клієнта. Медпрацівники можуть не лише “по-дружньому” радити, а й навіть змушувати пацієнта скористатися послугами потрібної лабораторії.
Що робити? Варто пам’ятати, що громадяни України мають право здавати аналізи у будь-якій акредитованій лабораторії. Нерідко це дозволяє зекономити кошти та отримати більш якісний сервіс.
3. “Відкати” від аптек та виробників ліків
Схема, подібна до попередньої, працює також з аптеками і призначенням ліків. Медики іноді виписують дорогі препарати конкретних брендів, запевняючи, що аналогів їм не існує. Крім цього, деколи пацієнт отримує рецепт зі списком додаткових препаратів, які жодним чином не впливають на лікування, але приносять лікарям заробіток на відсотках з продажів.
Що робити? Попросити рецепт із зазначенням міжнародної непатентованої назви, де зазначається не конкретний препарат, а потрібна діюча речовина. Тоді фармацевти в аптеках зможуть запропонувати на вибір увесь список потрібних препаратів.
4. Призначення зайвих медичних послуг
Як і у випадку з ліками, пацієнтові можуть рекомендувати або навіть призначити додаткові аналізи чи медичні послуги. Дуже часто ці «додатки» не впливають на результат лікування, проте змушують людину витрачати кошти, частина з яких може повернутися лікарю у вигляді “відкату”.
Що робити? Варто завжди запитувати, як конкретна процедура вплине на лікування та чи допоможе покращити стан здоров’я. Якщо лікар не може дати чіткого пояснення, або направлення має лише рекомендаційний характер, це може бути ознакою корупційної схеми.
5. “Чорні” схеми неофіційної оплати без податків
Поширений тип корупції — коли у пацієнта вимагають сплатити за послугу готівкою або “віддячити” лікарю особисто. У багатьох випадках такі послуги насправді є безкоштовними або коштують значно менше за озвучену “ціну”.
Що робити? Слід просити чек/квитанцію за послуги, а вартість перевіряти на сайті лікарні або в реєстратурі — щоб порівняти з цінами в інших медичних закладах.
6. “Хабарі” медичному чи фельдшерському персоналу
Традиція “подяки” лікарю за роботу чи “подарунків” персоналу для кращого ставлення тягнеться ще з “совка”. Деколи з такою ініціативою виступають самі ж громадяни. Для багатьох медиків сьогодні це стало нормою взаємодії з пацієнтом, а у певних випадках — цілком традиційною доплатою за виконання своїх обов’язків.
Що робити? Варто припинити давати лікарям “хабарі”. Якщо вимагають “подяку” — потрібно зафіксувати це і звернутися до адміністрації закладу чи у МОЗ України напряму.